هزینه گرفتن ایزو

هزینه گرفتن ایزو

هزینه گرفتن ایزو

ایزو یا سازمان بین ‌المللی استاندارد سازی، یک موسسه غیر دولتی است که استانداردهای مختلفی را برای فعالیت‌های صنعتی، تجاری و اجتماعی تدوین می‌کند و این استانداردها به عنوان معیارهای کیفیت و بهره‌ وری در سطح جهانی شناخته می‌شوند و داشتن گواهینامه ایزو برای شرکت‌ ها و سازمان ‌ها مزایای زیادی دارد. اما هزینه گرفتن ایزو چقدر است و چه عواملی بر آن تأثیر دارند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

هزینه گرفتن گواهینامه ایزو

گواهی ایزو یک مدرک رسمی است که نشان می‌دهد شرکت یا سازمان مورد نظر، الزامات استاندارد مربوطه را رعایت کرده و سیستم مدیریت مناسبی را در سازمان یا شرکت مربوطه پیاده ‌سازی کرده اند. برای دریافت گواهینامه ایزو، شرکت یا سازمان باید ابتدا استاندارد مورد نظر خود را انتخاب کند و سپس با یک نهاد صادرکننده گواهینامه (CB) تماس بگیرد. CB یک سازمان مستقل است که بازرسان مجرب و معتبر دارد و قادر است به شرکت ‌ها و سازمان ‌ها گواهینامه اعطاء کند.

CB پس از ارسال درخواست، با آن سازمان یا شرکت قرارداد منعقد می‌کند و بازرسان خود را برای ارزیابی سطح، مطابق با استاندارد، به شرکت یا سازمان معرفی می‌کند. بازرسان CB فرآیند های شرکت یا سازمان را بر اساس الزامات استاندارد بررسی کرده و نقص ‌های احتمالی را شناسایی می‌کنند. پس از رفع نواقص شناسایی شده، CB  در صورت تأیید، گواهینامه ایزو را به شرکت یا سازمان صادر می‌کند.

پس هزینه اخذ گواهینامه ایزو با توجه به این فرایند و پروسه بر مبنای فاکتورهای زیر ارزیابی می شود:

  • هزینه قرارداد با CB
  • هزینه بازرسی  CB
  • هزینه صدور گواهینامه

و این هزینه‌ گرفتن ایزو به عوامل زیر بستگی دارد:

  •         نوع و تعداد استانداردهای درخواست شده
  •         حجم و زمینه فعالیت شرکت یا سازمان
  •         تعداد و موقعیت مکانی شعب و واحدهای شرکت یا سازمان
  •         تعداد و تخصص بازرسان CB
  •         اعتبار و شهرت CB
  •         مدت زمان و تعداد بازرسی‌ ها
  •         نرخ ارز و تورم

به طور کلی، هزینه گرفتن ایزو بسته به شرایط و عواملی که توضیح داده شد متغیر است و برای هر شرکت یا سازمان باید به صورت جداگانه محاسبه شود. برای این منظور، بهتر است قبل از برآورد هزینه گرفتن گواهینامه ایزو با چند CB در این خصوص مشورت کنید و با توجه به کیفیت و سابقه کاری آن و ویژگی هایی که در اختیار شما قرار می دهد، اقدام به انتخاب CB نمایید. در نظر داشته باشید که هزینه کمتر همیشه ملاک خوبی برای انتخاب نیست و بهتر است تجربه، کیفیت ارایه خدمات و مشاوره قبل از ارسال پیش فاکتور را نیز در نظر داشته باشید.

برای اخذ راهنمایی و مشاوره بهتر در خصوص دریافت استانداردهای مختلف و برآورد هزینه گرفتن ایزو، می توانید با مشاوران متخصص ما در این زمینه مشورت نمایید.

مقاله پیشنهادی : دریافت و اخذ ایزو ارزان

نحوه محاسبه هزینه ایزو

نحوه محاسبه هزینه ایزو

برای محاسبه هزینه گرفتن ایزو، باید ابتدا نوع استاندارد مورد نظر خود را انتخاب کنید. استانداردهای ایزو بسیار متنوع هستند و هر کدام برای یک زمینه خاص طراحی شده‌اند. برخی از پرکاربردترین استانداردهای ایزو عبارتند از:

  • ISO 9001 استاندارد کیفیت که به شرکت ‌ها کمک می‌کند تا سیستم مدیریت کیفیت را پیاده‌سازی کنند و بهبود مستمر را دنبال کنند.
  • ISO 14001 استاندارد محیط زیست که به شرکت ‌ها کمک می‌کند تا سیستم مدیریت محیط زیست را پیاده‌سازی کنند و عملکرد زیست ‌محیطی خود را بهبود بخشند.
  • ISO 45001 استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی که به شرکت ‌ها کمک می‌کند تا سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را پیاده‌ سازی کنند و خطرات احتمالی حوادث را کاهش دهند.
  • ISO 27001 استاندارد امنیت اطلاعات که به شرکت ‌ها کمک می‌کند تا سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را پیاده ‌سازی کنند و داده ‌های حساس خود را در برابر تهدیدات حفظ کنند.

پس از انتخاب استاندارد درخواست شده، می توانید با CB انتخابی خود و یا با مشاوران متخصص ما تماس گرفته و نتیجه درخواست خود و هزینه گرفتن ایزو را اعلام و استعلام نمایید. CB با توجه به عوامل در نظر گرفته شده، هزینه گرفتن گواهینامه ایزو را در قرار داد، بازرسی و صدور گواهینامه محاسبه کرده و به شما اعلام می‌کند.

پیش‌فاکتور را بررسی کنید و در صورت تأیید، قرارداد را امضاء نمایید. سپس CB بازرسان خود را برای ارزیابی شرکت یا سازمان شما معرفی می‌کند. همچنین در نظر داشته باشید، بازرسان CB باید تخصص و تجربه لازم را در زمینه استاندارد مورد نظر داشته باشند و بتوانند فرآیندهای شرکت یا سازمان شما را به درستی ارزیابی کنند. بازرسان CB معمولاً به صورت مستقل و بدون تعصب عمل می‌کنند و نقص ‌های احتمالی را به صورت کتبی گزارش می‌دهند. در نهایت شما نقص ‌های شناسایی شده را در مهلت مقرر رفع می کنید و اثبات رفع نقص را به CB ارائه می دهید. پس از رفع نقص‌ های شناسایی شده، CB  در صورت تأئید، گواهینامه ایزو را به شرکت یا سازمان شما صادر می‌کند.

خلاصه

گواهینامه ایزو یک مدرک رسمی است که نشان می‌دهد شرکت یا سازمان مورد نظر، الزامات استاندارد مربوطه را رعایت کرده و سیستم مدیریت مناسبی را پیاده‌سازی کرده است و داشتن گواهینامه ایزو برای شرکت ‌ها و سازمان ‌ها مزایای زیادی دارد، از جمله بهبود کیفیت، بهینه ‌سازی فرآیندها، افزایش بهره‌ وری، افزایش رضایت مشتریان، کسب مزیت رقابتی و تسهیل در دسترسی به بازارهای جدید.

هزینه گرفتن ایزو بستگی به عوامل زیر دارد:

  • نوع و تعداد استانداردهای درخواست شده
  • حجم و زمینه فعالیت شرکت یا سازمان
  • تعداد و موقعیت مکانی شعب و واحدهای شرکت یا سازمان
  • تعداد و تخصص بازرسان CB
  • اعتبار و شهرت CB
  • مدت زمان و تعداد بازرسی ‌ها
  • نرخ ارز و تورم

برای محاسبه هزینه ایزو، باید ابتدا استاندارد یا استانداردهای مدنظر خود را انتخاب کنید و سپس با CB تماس گرفته و پیش‌ فاکتور درخواست کنید. پس از بررسی پیش‌ فاکتور، و امضای قرارداد، بازرسان CB را برای ارزیابی شرکت یا سازمان خود پذیرا باشید و پس از رفع نقص‌ های شناسایی شده، CB  گواهینامه ایزو را به شرکت یا سازمان شما صادر می‌کند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا نظری در خصوص هزینه دریافت ایزو دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر به دنبال گرفتن گواهینامه ایزو هستید، می‌توانید از طریق وبسایت نوین سرت و با مشاوران متخصص ما  تماس بگیرید و از خدمات مشاوره، آموزش و پیاده‌سازی استانداردهای ایزو بهره‌مند شوید.

هزینه صدور گواهینامه ایزو چقدر است؟

✔ هزینه صدور گواهینامه ایزو به عوامل مختلفی وابسته است و به صورت مشخص مبلغ ثابتی ندارد. برای استعلام قیمت و برآورد هزینه بهترین رویکرد تماس با شرکت صادر کننده ایزو و استعلام هزینه صدور گواهینامه ایزو متناسب با شرایط شماست. از جمله فاکتورهای دخیل در هزینه گرفتن ایزو عبارتند از: · نوع و تعداد استانداردهای درخواست شده · حجم و زمینه فعالیت شرکت یا سازمان · تعداد و موقعیت مکانی شعب و واحدهای شرکت یا سازمان · تعداد و تخصص بازرسان CB · اعتبار و شهرت CB · مدت زمان و تعداد بازرسی‌ ها · نرخ ارز و تورم

برای برآورد هزینه اخذ ایزو چکار کنم؟

✔ برای برآورد هزینه اخذ ایزو باید با یک شرکت صادر کننده گواهی ایزو در اترباط باشید و تمامی فاکتورهای مربوط به هزینه را برآورد کنید، برای این منظور می توانید با مشاوران متخصص ما در ارتباط باشید تا بسته به شرایط شرکت یا سازمان شما و استانداردهای درخواستی، هزینه اخذ ایزو را برای شما بسنجند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *