گواهینامه ایزو شرکت خدماتی

گواهینامه ایزو شرکت خدماتی

گواهینامه ایزو شرکت خدماتی

گواهینامه ایزو یکی از معتبرترین نشان‌های بین المللی است و اخذ آن نشان می‌دهد که شرکت یا سازمان به رعایت استانداردهای مختلفی در کیفیت، ایمنی، محیط زیست و مواردی که با فعالیت یک سازمان مرتبط است، اهمیت می‌دهد. در واقع اخذ گواهینامه ایزو شرکت خدماتی در درجه اول نشانگر این مطلب است و همچنین به افزایش رضایت مشتریان، بهبود عملکرد شرکت، کاهش هزینه‌ها و ریسک، ایجاد مزیت رقابتی و در نهایت افزایش سهم بازار شرکت ختم می‌شود.
بنابراین در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع گواهینامه ایزو برای سازمانهای خدماتی و شرایط دریافت آنها بپردازیم. پس اگر شرکت شما به مشتریان خدمات ارایه می‌کند و برای شما مهم است کیفیت ارایه خدمات را مطلوب‌تر کنید، در ادامه با همراه باشید.

مزایای گواهینامه ایزو برای سازمانهای خدماتی

به صورت کلی، از مزایای گواهینامه ایزو برای سازمانهای خدماتی یا شرکت خدماتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش کیفیت خدمات: شرکت خدماتی با اخذ گواهی، نشان می‌دهد که کیفیت ارایه خدمات آن مطابق با استانداردهای بین المللی است و نشان می‌دهد به افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان، کاهش شکایات و ایرادات، افزایش بازخورد مثبت مشتریان خود اهمیت می‌دهد.
  • بهبود عملکرد سازمان: شرکت یا سازمان خدماتی، فرآیندها و روش‌های کاری خود را بهینه‌سازی و استاندارد کرده است و به افزایش بهره وری و کارآمدی، کاهش هزینه‌ها و ضایعات، افزایش انعطاف‌پذیری و توانایی پاسخگویی به نیازهای مشتریان، افزایش هماهنگی و همکاری بین واحدها و افراد، افزایش انگیزه و تعهد کارکنان و افزایش نوآوری و خلاقیت منجر خواهد شد.
  • مزیت رقابتی: نشان ایزو برای شرکت های خدماتی یک مزیت رقابتی به حساب می‌آید. این نشان و گواهینامه آن در افزایش اعتماد و اعتبار در بازار، افزایش سهم بازار و جذب مشتریان جدید، افزایش توانایی ورود به بازارهای جدید و بین المللی، توانایی شرکت در مناقصات و پروژه‌های دولتی و خصوصی و در نهایت در افزایش سود و درآمد شرکت یا سازمان موثر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی : انواع ایزو

انواع گواهینامه ایزو برای شرکت های خدماتی

بسته به نوع خدمت ارائه شده، نیاز مشتریان و اهداف سازمان، گواهینامه ایزو برای شرکت‌های خدماتی می تواند به استانداردهای مختلفی اولویت‌بندی شود. اما برخی از مهمترین گواهینامه‌های ایزو برای شرکت‌های خدماتی به شرح زیر لیست شده است.

ایزو 9001

این گواهینامه یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو است. این استاندارد به سازمان کمک می‌کند تا یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) ایجاد کرده و با بهبود مداوم آن به افزایش کیفیت خدمات، ارتقای رضایتمندی مشتریان، بهبود فرآیندها و روش‌های کاری، افزایش بهره‌وری و کارآمدی و ایجاد اعتماد و اعتبار در بازار بپردازد. در واقع هر شرکت خدماتی با دریافت گواهینامه ایزو 9001، باید سیستم مدیریت کیفیت خود را مطابق با الزامات این استاندارد منطبق کرده و به صورت مستمر بهبود دهد. این گواهی برای یک دوره سه ساله اعتبار دارد و برای تمدید آن، شرکت باید مجددا مورد حسابرسی قرار گیرد.
برای آشنایی بیشتر با این استاندارد به لینک زیر وارد شوید.

مقاله پیشنهادی : ایزو 9001

ایزو 14001

این گواهینامه نیز یکی دیگر از مهمترین استانداردهای ایزو در زمینه حفظ و محافظت از محیط زیست است. با ایجاد یک سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) می‌توانید به کاهش تاثیرات زیست محیطی فعالیت‌های سازمان یا شرکت، افزایش تعهد به رعایت قوانین و مقررات محیط زیست، بهبود عملکرد محیط زیستی، کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی منابع، کمک کرده و با جلب اعتماد عموم مردم و به عنوان یک اهرم رقابتی و ارزش آفرین در بازار فعالیت کنید. برای این منظور، شرکت خدماتی باید پس از استقرار سامانه مدیریت محیط زیست، از طریق یک موسسه معتبر و مستقل مورد ارزیابی و حسابرسی قرار گیرد و در صورت موفقیت، این گواهی برای شرکت صادر خواهد شد. این گواهی نیز برای یک دوره سه ساله اعتبار دارد.
برای آشنایی بیشتر با این گواهینامه نیز از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.

ایزو 45001

استاندارد 45001 یکی از جدیدترین استانداردهای ایزو در زمینه بهداشت و ایمنی شغلی (OHS) است و با پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OHSM) می‌توانید در کاهش خطرات و حوادث شغلی، افزایش سلامت و رفاه کارکنان، ارتقای فرهنگ ایمنی در سازمان، افزایش تعهد به رعایت قوانین و مقررات بهداشت و ایمنی شغلی در شرکت خدماتی خود اقدام کنید.
برای آشنایی بیشتر با این گواهینامه نیز از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.

مقاله پیشنهادی : ایزو 45001

ایزو 27001

استاندارد ایزو 27001 یکی از مهمترین استانداردهای ایزو در زمینه امنیت اطلاعات (IS) است و با اخذ این گواهی و راه‌اندازی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در شرکت، می توانید به حفاظت از اطلاعات حساس و محرمانه سازمان و مشتریان، کاهش خطرات و تهدیدات امنیتی، افزایش تعهد به رعایت قوانین و مقررات امنیت اطلاعات و به ارتقای اعتماد مشتریان خود بپردازید. برای دریافت این گواهینامه نیز باید ابتدا سیستم مدیریت امنیت مطابق با الزامات این استاندارد در شرکت راه‌اندازی شده و به صورت مستمر بهبود یابد. پس از بازبینی و تایید سازمان اعطای گواهی ایزو، این استاندارد در اختیار متقاضی قرار داده خواهد شد.
برای آشنایی بیشتر با این گواهینامه نیز از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.

ایزو 1-20000

استاندارد ایزو 1-20000 یکی از مهمترین استانداردهای ایزو در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) است که تعهد به الزامات آن و اجرای آن در فرآیندهای اجرایی شرکت می تواند به ارائه خدمات فناوری اطلاعات با کیفیت بالا، افزایش رضایتمندی مشتریان، بهبود عملکرد فرآیندها و روش های اجرایی، افزایش بهره‌وری و کارآمدی شرکت کمک کند و تعهد به رعایت قوانین و مقررات فناوری اطلاعات سبب ایجاد یک مزیت رقابتی مثبت و موثر نسبت به رقیبان در زمینه ارایه خدمات خواهد شد.
برای آشنایی بیشتر با این استاندارد نیز از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.

 

شرایط دریافت ایزو برای شرکت های خدماتی

برای دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت های خدماتی، در نظر داشته باشید که یک ساختار مشخص و استاندارد وجود دارد. به این ترتیب که با طی نمودن این مراحل، بدون در نظر داشتن نوع استاندارد، می‌توانید نتیجتا موفق به اخذ استاندارد مطلوب خود شوید. بنابراین این مراحل را می‌توان مراحل کلی برای اخذ ایزو برای شرکت خدماتی در نظر گرفت:

  • انتخاب استاندارد مورد نظر: هر شرکت خدماتی باید ابتدا بر اساس نوع خدمت قابل ارایه، نیاز مشتریان و اهداف سازمان، استاندارد مورد نظر خود را انتخاب کند. برای این منظور می‌توانید با مشاوران متخصص ما در سیستمکاران به صورت رایگان تماس حاصل نمایید و مشاوره بگیرید.
  • تهیه و اجرای سیستم مدیریت مربوطه: بر اساس الزامات استاندارد انتخاب شده، باید یک سیستم مدیریت مرتبط با اصول استاندارد، تهیه و اجرا شود. برای این منظور، شرکت خدماتی باید سیاست‌ها، اهداف، فرآیندها، روش‌ها، منابع، مسئولیت‌ها و ارزیابی‌های لازم را مشخص، مستند و اجرا کند.
  • ارزیابی و حسابرسی سیستم مدیریت: پس از پیاده‌سازی و اجرای مطلوب سیستم مدیریت استاندارد، باید با یک موسسه معتبر و مستقل ارزیابی و حسابرسی مرتبط شوید.

شرایط دریافت ایزو برای شرکت های خدماتی

این مرحله شامل دو فاز است: فاز اول که در آن موسسه صدور گواهینامه، اسناد و مدارک شرکت خدماتی را بررسی می‌کند و در فاز دوم عملکرد واقعی شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
در صورت مشاهده مغایرت در سیستم و برای رفع نواقص احتمالی، نماینده سازمان صادرکننده ایزو، گزارش خود را تهیه و به شرکت ارائه می‌کند.

  • دریافت گواهینامه ایزو: در صورتی که سازمان موفق به اثبات انطباق سیستم مدیریت خود با استاندارد مورد نظر شود، موسسه صادرکننده ایزو، گواهی استاندارد مربوطه را به شرکت اعطا می‌کند. گواهینامه استاندارد نیز برای یک دوره مشخص اعتبار دارد و برای تمدید آن نیز، در زمان منقضی شدن، مجددا شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

گواهینامه ایزو برای شرکت‌ های خدماتی، کیفیت خدمات، افزایش رضایتمندی مشتریان، بهبود عملکرد سازمان، کاهش هزینه‌ها و ریسک خواهد شد و به عنوان یک مزیت رقابتی و افزایش سهم بازار به شمار می‌آید. برای دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت های خدماتی، سازمان یا شرکت باید ابتدا استاندارد یا استانداردهای مدنظر خود را انتخاب کند و سیستم مدیریت مربوطه را تهیه و اجرا نماید. سپس از طریق یک موسسه صادرکننده ایزوی معتبر و مستقل مورد ارزیابی و حسابرسی قرار گیرد و در صورت موفقیت، گواهی استاندارد مربوطه را دریافت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *